Przedstawiciel z branży mięsnej, największe polskie mleczarnie, producenci słodyczy, napojów, przetworów, kaw i wielu innych produktów ogólnospożywczych, ale też wystawcy z sektora usług dla biznesu prezentowali swoje hity targowe na blisko 150 stoiskach. Wśród nich były wszystkie topowe marki obecne na polskim rynku, z którymi na co dzień współpracuje Grupa Chorten. To jedyne takie przedsięwzięcie branżowe na wschód od Wisły, organizowane na terenie Stadionu Miejskiego w Białymstoku. Towarzyszyły mu liczne atrakcje, wśród których był m.in. pokaz kuchni japońskiej i spotkanie z drużyną futbolu amerykańskiego Lowlanders. Szczególnym punktem programu była debata o przyszłości polskiego handlu z przedstawicielami kupców, producentów i samorządu.
Wracając do naszych początków, kiedy zaczynaliśmy 10 lat temu, pierwszym naszym bodźcem było stworzenie efektu synergii i skali. Zaczynaliśmy od 20 sklepów, to była trudna droga w nieznane, wszystkiego uczyliśmy się sami, ale opłacało się i dziś działa już z nami 1700 sklepów. Nasz model polega na tym, że wierzymy w mądrość polskich kupców, a nasza rolą jest dać im jedynie dobre podłoże do funkcjonowania
Te słowa potwierdzał Wojciech Grzeszczak, prezes zarządu spółki Elita Kupców, właściciela sieci Limonka działającej na Pomorzu.
Kiedy zakładaliśmy nasze stowarzyszenie kupców, zastanawialiśmy się, z kim mamy iść, ale zależało nam, by nie stał za tym żaden dystrybutor, żadna zewnętrzna siła. Chorten to spółka stricte kupiecka, w której cenimy przede wszystkim przejrzystość we współpracy. Dziś działamy razem, prowadząc siec Limonka, a jednocześnie komunikujemy przynależność do grupy. Łączą nas wspólne wartości i dążenie do tego, by być samodzielnym
Producentów w debacie reprezentowały Kompania Piwowarska i Mlekovita.
Rynek jest bardzo konkurencyjny i właściciele polskich sklepów mają dość trudne warunki, a wsparcie i konsolidacja, jaką proponuje Grupa Chorten, daje im szanse i my to bardzo cenimy. Doceniamy tą elastyczność i poziom zaufania, którą darzą Grupę Chorten partnerzy, a nasz biznes dzięki temu sukcesywnie rośnie. Te sklepy doskonale spełniają misje zakupowe. Klienci chcą kupować w sklepach blisko domu, a duża organizacja ma większe możliwości marketingowe promowania dobrej np. organizacji programów lojalnościowych
Magdalena Szabłowska, dyrektor eksportu Mlekovity, wspominała o szerokich możliwościach współpracy, choćby poprzez organizację stoisk partnerskich w sklepach Chorten z pełną ekspozycją towarów.
- To co nas łączy, z Grupą Chorten to kultywowanie tradycji polskiego handlu. Nam jest dużo łatwiej współpracować z jednym podmiotem, niż z tysiącem sklepów. Ten polski handel musi byś skonsolidowany, by móc konkurować z gigantami
Wszystkie firmy zgodnie podkreślały, że chętnie angażują się w działania na lokalnym gruncie, więc zakupy konsumentów bezpośrednio przekładają się na działania rozwój małych ojczyzn. Kompania Piwowarska m.in. wspiera Białowieski Park Narodowy i wymagające ochrony gatunki zwierząt. Mlekovita i Chorten działają w obszarze wsparcia inicjatyw sportowych, edukacyjnych i charytatywnych.